Afgestudeerd als rekencoördinator, je diploma op zak en genoeg plannen voor je school. Een en ander ook daadwerkelijk te kunnen realiseren, is nog best een complexe opgave. Het is dan fijn als je aan andere rekencoördinatoren van tijd tot tijd iets voor kunt leggen, of dat je samen op kunt trekken in specifieke verandertrajecten. Leren met en van elkaar! Ook wil je graag op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen en recent verschenen vakliteratuur. Daar wil je het met elkaar over kunnen hebben. Het verdient daarom aanbeveling om je als rekencoördinatoren te verenigen in een netwerk.
In het netwerk Rekencoördinatoren van KPZ kun je jouw ervaringen inbrengen en leren van de ervaringen van andere coördinatoren. Ook worden actuele thema’s ingebracht door de deelnemers en de docent van KPZ, Belinda Terlouw. Een netwerk maak je met elkaar door samen te komen op een paar momenten in het schooljaar en dan te geven en te nemen.
Het doel van het netwerk is ervaringen uitwisselen en leren van en met elkaar rondom het onderwerp rekenen. Hoe geef ik daadwerkelijk invulling aan mijn rol als rekencoördinator? Hoe kan ik me hier verder in ontwikkelen? Ook verdiepen we ons in actuele ontwikkelingen en breiden onze kennis uit op ingebrachte thema’s.
KPZ biedt drie netwerkbijeenkomsten aan en twee verdiepingsbijeenkomsten. Je kunt je inschrijven voor de netwerkbijeenkomsten en/ of voor de verdiepingsbijeenkomsten. Deelnemers aan het netwerk gaan in hun eigen onderwijspraktijk aan de slag met suggesties die worden gedaan tijdens de netwerk- en verdiepingsbijeenkomsten en doen daar verslag van in een volgende bijeenkomst. Een en ander is afhankelijk van wat de deelnemers willen leren.
Netwerkbijeenkomsten
In de netwerkbijeenkomsten staan de volgende doelen centraal:
- Up-to-date blijven (actualiteiten, recent verschenen literatuur)
- Leren met en van elkaar (inbrengen casussen)
- Werken aan een gemeenschappelijk thema (stellen we samen vast)
- Elkaar inspireren bij het uitvoeren van je rekencoördinatorschap. Hoe positioneer jij je binnen de school? Wat werkt goed/niet? Voorbeelden van good practice.
Verdiepingsbijeenkomsten
In de verdiepingsbijeenkomsten staan de door de deelnemers gekozen thema’s centraal. Deelnemers worden hierin geprofessionaliseerd en de eigen onderwijspraktijk wordt verbonden met de theorie. Er wordt een vertaalslag gemaakt naar wat de rekencoördinator hiermee kan gaan doen binnen zijn eigen school.
Een behoeftepeiling onder de deelnemers van het huidige schooljaar is uitgangspunt voor het bepalen van de thema’s voor de verdiepingsbijeenkomsten van het komende schooljaar. Het thema van de eerste verdiepingsbijeenkomst is vastgesteld.
- Verdiepingsbijeenkomst 1: Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief
In deze bijeenkomst onderzoeken we hoe we als rekencoördinator een kansrijke ontwikkeling voor al onze leerlingen kunnen bewerkstelligen. Welke opdrachten zijn kansrijk? Welke leerkrachtvaardigheden zijn hiervoor nodig? Hoe ontwikkel je die? Hoe verhoudt zich dit tot het Masterplan Basisvaardigheden? Wat is de relatie met de nieuwe kerndoelen? Wat is de rol van de rekencoördinator hierin? - Verdiepingsbijeenkomst 2: Het thema van deze bijeenkomst wordt met de groep in bijeenkomst 1 vastgesteld.
- Netwerkbijeenkomsten
vijftien uur waarvan negen uur contacttijd (drie keer drie uur) - Verdiepingsbijeenkomsten
tien uur waarvan zes uur contacttijd (twee keer drie uur) - Netwerkbijeenkomsten en verdiepingsbijeenkomsten samen
25 uur waarvan vijftien uur contacttijd (vijf keer drie uur)
De netwerkbijeenkomsten en de verdiepingsbijeenkomsten zijn bedoeld voor opgeleide rekencoördinatoren. Het verdient aanbeveling een post-hbo-opleiding Rekencoördinator te hebben gevolgd. Als er sprake is van elders verworven competenties, of als je werkzaam bent als rekencoördinator en geen opleiding hebt gedaan, ben je in overleg toelaatbaar.
De kosten voor studiejaar 2023-2024 bedragen:
- drie netwerkbijeenkomsten: € 275,-
- twee verdiepingsbijeenkomsten: € 175,-
- drie netwerk- en twee verdiepingsbijeenkomsten: € 425,-
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 14.30 tot 17.30 uur.
De planning voor studiejaar 2023-2024
Wat is een netwerk?
In een netwerk komen vakspecialisten samen om te blijven professionaliseren en leren van elkaar en nieuwe ontwikkelingen op een aandachtsgebied. Men leert van elkaar, verdiept zich in nieuwe ontwikkelingen of beleid. Zij weten wellicht ook wat de individuele scholen binnen de stichting nodig hebben op dit aandachtsgebied en kunnen netwerkbijeenkomsten gaan organiseren om van en met elkaar te leren.
Je kunt bij KPZ deelnemen aan:
- Netwerk Rekencoördinatoren
- Netwerk Specialist Jonge Kind
- Netwerk Coördinatoren Wetenschap en Technologie
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.