Master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie

  • Nederlands
  • Zwolle
  • Master
  • Masters

Ben je een innovatieve professional en kijk je over de grenzen van je eigen organisatie heen? Start dan met de master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie. In deze master werk je aan je eigen professionele identiteit en leer je leiding geven aan collega’s en aan organisatie(s). Door interprofessionele samenwerking draag je bij aan een optimale ontwikkeling van het kind.

De master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie (MLIKE) is een ‘Cross-over master’ (Vereniging Hogescholen, 2019). Tijdens deze master richten we ons op zowel formeel als informeel leiders die werken met kinderen en jeugd in de leeftijd van 0–18 jaar binnen de complexe werkcontext van het domein kind en educatie & gedrag en maatschappij. Denk hierbij aan onderwijs (primair, voortgezet en middelbaar), kinderopvang, sociaal werk, jeugdzorg of lokale overheden.

Deze master is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) met als afsluiting de graad Master of Arts in Gedrag en Maatschappij.

Studie

Interprofessionele samenwerking tussen professionals van verschillende sectoren is een belangrijk uitgaanspunt van de opleiding. Daarnaast werk je gedurende de opleiding aan een vraagstuk uit je eigen werkcontext. Door praktijkonderzoek werk je aan een oplossing hiervan. Dit vraagt om nieuwe kennis, inzichten en rolverdelingen en het erkennen van wederzijdse afhankelijkheid. De master bereidt professionals voor op het werken in interprofessionele leernetwerken die bijdragen aan een optimale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.

Een tweede belangrijk uitgangspunt is de kracht om perspectieven van formeel en informeel leiders te bundelen en zo het professionele werkveld te vergroten. Dit uitgangspunt is gebaseerd op het basisprincipe van nieuw leiderschap en in lijn daarmee van nieuwe organisatievormen die nodig zijn om het perspectief van de professie en die van het management succesvol te laten samenwerken.

Het derde uitgangspunt is de aandacht voor de narratieve professionele identiteit van leiders. Daaronder verstaan we het geheel aan opvattingen, kennis, gedragingen en vaardigheden van de leider waardoor hij voor een ander herkenbaar is als een bekwame professional. De reflectieve dialoog helpt om te ontdekken wie je bent en wilt zijn als professional.

Specifieke competenties van leiders in het domein kind en educatie zijn vertaald naar drie beroepsrollen:

  1. Civic entrepreneur
    Maatschappelijk ondernemer die waarde creëert voor zijn omgeving;
  2. Boundary crosser
    Interpersoonlijk verbinder die elementen van de ene praktijk in de andere brengt en
    horizontaal leren stimuleert;
  3. Research-based designer
    Onderzoekend ontwerper van product- en procesinnovaties, strategische en/of
    sociale innovaties.

Het curriculum bestaat uit tien schakelunits die elk hun eigen leerresulta(a)t(en) en leerdoelen kennen. Een schakelunit is een eenheid van leerinhouden, die een eigen oriëntatie in thematiek kent, maar waarbij ook sprake is van verbondenheid met andere voorgaande of opvolgende leerinhouden.

Het programma van 60 EC wordt aangeboden in tweeënhalf jaar. De master heeft een gemiddelde studiebelasting van veertien uur per week. Deze opzet van tweeëneenhalf jaar zorgt voor een sterke verbinding tussen opleiding en werkplek geeft ruimte aan leren, werken en creëren en verhoogt de studeerbaarheid. Om de twee weken zijn er colleges en vinden er bijeenkomsten plaats in leergroepen onder leiding van een tutor.

De kosten voor de opleiding worden elk jaar opnieuw geïndexeerd. De opleiding duurt 2,5 jaar. Het collegegeld bedraagt tweemaal € 9.235,-. De kosten voor literatuur (gemiddeld € 350,- per twee fasen) en een internationale studiereis (eenmalig ongeveer € 500,-) zijn niet inbegrepen.

De verwachte nieuwe instroom is per januari 2025.

Lerarenbeurs
Voor de financiering van de master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie zijn subsidies of beurzen mogelijk, bijvoorbeeld de lerarenbeurs. We adviseren in overleg te gaan met de eigen werkgever.

Om deel te nemen aan de master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie beschik je over:

  • een bachelordiploma Leraar, Social Work, SPH, MWD, CMV, Pedagogiek, CTO, SPV en ben je werkzaam in de sector onderwijs, kinderopvang, sociaal werk, jeugdzorg of bij een relevante lokale overheid;
  • minimaal drie jaar relevante werkervaring en een relevante functie;
  • een verklaring van de werkgever voor het volgen van de opleiding.

Ook heb je vooraf nagedacht over een vraagstuk waar je in de opleiding een innovatie voor wil ontwerpen.

Certificaten en diploma

Je ontvangt een certificaat wanneer je een schakelunit succesvol afrondt. Na de afronding van het volledige programma ontvang je het diploma master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie en behaal je de graad Master of Arts in Gedrag en Maatschappij.

Toekomst

Na het behalen van de master ben jij goed voorbereid om te werken in complexe contexten waarbij je door samenwerking met professionals in interprofessionele teams bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen en jeugd. Als professional voeg je waarde toe aan je eigen werkcontext en aan het brede domein Kind en Educatie.

Werken in de sectoren onderwijs, kinderopvang, jeugdwerk en social work wordt steeds complexer. De ervaring leert dat samenwerking tussen verschillende professionals noodzakelijk is. Dit vraagt om nieuwe kennis, vaardigheden, houdingen en inzicht in verhoudingen en rolverdeling. Na het afronden van de master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie voeg je als professional waarde toe aan het domein Kind en Educatie & het domein Gedrag en Maatschappij. Hierbij stel je de ontwikkelbehoefte van het kind en de jeugdige in zijn omgeving centraal. Je bent in staat om in professionele leernetwerken nieuwe verbindingen te leggen binnen en buiten de organisatie. Door oplossingen voor complexe problemen te ontwerpen, lever je een bijdrage aan de ontwikkeling van de werkcontext en bovenal de ontwikkeling van kinderen en jeugd van 0-18 jaar.

Registratie voor het Schoolleidersregister PO

Deze opleiding betreft een volledige opleiding op masterniveau (60EC). Deelnemers die werkzaam zijn in de sector onderwijs kunnen zich inschrijven bij het schoolleidersregisterpo als Register Directeur Onderwijs (RDO) directeur.

Heb je vragen?

Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.