Werken aan goed taalonderwijs: de opleiding taalcoördinator helpt daarbij

Geplaatst op 19 november 2019 Auteur: Veronique Damoiseaux

Lezen met begrip, schrijven volgens de inzichten van genredidactiek, literaire gesprekken, taaldenkgesprekken en discussies; er is de laatste jaren veel aandacht voor allerlei aspecten van goed taal/leesonderwijs en er verschijnen geregeld nieuwe onderzoeken naar de effectiviteit van interventies. Goed taalonderwijs vindt de hele dag door plaats en is verweven met alle vakken. Dat maakt het interessant én complex. In de Opleiding tot Taalcoördinator kijken deelnemers aan de hand van de nieuwste inzichten naar het taalonderwijs op hun eigen school: wat is er sterk aan, wat kan er beter? Er wordt een taalbeleidsplan opgesteld en plannen worden met het team bedacht en uitgevoerd. Verandering vanuit het urgentie: omdat het goed is voor de taalontwikkeling van de kinderen.

De opleiding tot Taalcoördinator is vorig jaar (landelijk) herzien. Wat zijn de ervaringen van enkele deelnemers? In gesprek met Nathalie Holtkuile, werkzaam bij de Vijf-er, een grote basisschool in Deventer, en Evelyn Marsman, als leraar verbonden aan een kleine buurtschool, OBS Stokkum in Markelo, – over wat die opleiding, die ze bijna afronden, voor hun school betekent.

Lees hier het hele artikel

Delen

Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon Google Plus icon