Onderzoek in de school werkt. En hoe!

Geplaatst op 13 maart 2018 Auteurs: Anje Ros, Janneke van der Steen, Miranda Timmermans

Leren van de ervaringen van academische opleidingsscholen

Academische Opleidingsscholen hebben ruim tien jaar gewerkt aan een structuur en cultuur die nodig is om onderzoek uit te voeren in een school. Zij zijn ervaringsdeskundigen geworden en voorlopers in de ontwikkeling naar meer praktijkonderzoek in de school. Vanuit die wetenschap is er een studie uitgevoerd naar hoe en waarom onderzoek werkt op deze scholen. Een belangrijke conclusie is dat de betrokken scholen er steeds beter in slagen duurzame samenwerkingsrelaties te ontwikkelen met elkaar en met de lerarenopleidingen en dat dit leidt tot mooie voorbeelden van praktijkonderzoek met impact op professionele en schoolontwikkeling. Het delen van deze voorbeelden en ervaringen kan andere scholen die meer onderzoekend willen werken, inspireren en richting geven. In dit artikel wordt vooral ingegaan op academische opleidingsscholen in het primair onderwijs (po).

Bron
Veerkracht 2018-15-1

Lees hier het hele artikel

Delen

Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon Google Plus icon