Als taalcoördinator taal bewaak je de kwaliteit van het taalonderwijs, je bent vraagbaak voor het team en inspirator op het gebied van taal- en leesonderwijs. Je bent bovendien degene die de veranderingen planmatig aanpakt. Eén op de vier basisscholen heeft een taalcoördinator. Deze functie is niet meer weg te denken uit het onderwijs.
In de post-hbo-opleiding Taalcoördinator krijg je inzicht in recente ontwikkelingen op het gebied van de basisvaardigheden mondelinge taalontwikkeling, schrijven (dat wil zeggen tekstschrijven) en lezen. Daarbij worden steeds verschillende invalshoeken gehanteerd: onderwijs ontwerpen vanuit leerlijnen, didactiek, het creëren van een rijke leeromgeving, de rol van taal en lezen in andere leergebieden zoals burgerschapsvorming en wereldoriëntatie en evalueren en toetsen. Taal in alle vakken, leesbevordering het werken met rijke teksten, de didactiek van schurende en naburige teksten en het schrijven vanuit genredidactiek krijgen volop aandacht. In de opleiding staat doorlopend de rolontwikkeling van de taalcoördinator op het programma, waarbij leiderschap en innovatie belangrijke thema’s zijn.
Rollenen van de taalcoördinator
De opleiding is gericht op de volgende rollen van de taalcoördinator:
- de taalcoördinator als excellente taalleraar;
- de taalcoördinator als begeleider en gesprekspartner voor team(leden);
- de taalcoördinator als mede-eigenaar van taalbeleid.
De ontwikkeling van de taalcoördinator verloopt in verschillende stadia, van beginnende tot gevorderde taalcoördinator. Reflectie op de eigen ontwikkeling is daarom een belangrijk onderdeel van de opleiding. Je toont aan het eind van de opleiding op basis van een ontwikkelportfolio aan dat je voldoende leeruitkomsten hebt behaald binnen de drie rollen. Daarnaast stel je een praktisch en onderbouwd taalbeleidsplan op. Aan het eind van de opleiding worden in een presentatie de parels en puzzels voorgelegd aan medestudenten en collega’s van de eigen school.
Verbinding met de praktijk
Er is voor gekozen om de opleiding voortdurend te verbinden met de praktijk waarin jij als taalcoördinator werkt of gaat werken. Je gaat tijdens de opleiding aan de slag met het gericht verbeteren van het taal(gericht)onderwijs. Omdat dit de organisatie van de school raakt, is de betrokkenheid van de schoolleiding van belang. De opleiding start met een criteriumgericht interview tussen jou en de directie van jouw school, zodat je positie krijgt in de school en ruimte om te leren en ontwikkelen. Je voert vervolgens met teamleden activiteiten uit in je eigen school.
Opbouw van de opleiding
De opleiding omvat in totaal vijftien bijeenkomsten met een contacttijd van 3,5 uur. De opleiding is verdeeld in verschillende taalblokken (mondelinge taalontwikkeling, schrijven, lezen), maar de samenhang tussen die domeinen en andere vakken zoals wereldoriëntatie zal vanaf de start van de opleiding het uitgangspunt zijn. Van jou wordt verwacht dat je bijeenkomsten voorbereidt door het bestuderen van literatuur en het uitvoeren van praktijkopdrachten (zes uur). Daaraan parallel loopt de leerlijn Leiderschap en Innovatie, waarin aandacht wordt besteed aan:
- professionele identiteit en richting geven (basiskennis verandermanagement en werken aan een taalvisie);
- veranderprocessen en teamvorming (het team in beeld);
- ontwerpen en mensen ontwikkelingen (omgaan met veranderingsbereidheid);
- focussen en borgen (implementeren, gespreksvaardigheden).
De opleiding is bedoeld voor leraren in het (speciaal) basisonderwijs.
De studiebelasting is 300 uur (inclusief intake, vijftien bijeenkomsten, literatuurstudie, praktijkopdrachten, beleidsplan, portfolio en eindgesprek).
De toelatingseis is een relevante hbo-opleiding (niveau 6).
De kosten voor studiejaar 2023-2024 bedragen € 2.995,- exclusief studiemateriaal.
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagmiddag. De opleiding is verspreid over anderhalf schooljaar. Tijden: 14:30 – 18:00 uur. Alvorens vindt er een intakegesprek plaats.
De planning voor schooljaar 2023-2024:
- Woensdag 24 januari 2024
- Woensdag 14 februari 2024
- Woensdag 6 maart 2024
- Woensdag 10 april 2024
- Woensdag 15 mei 2024
- Woensdag 19 juni 2024
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
- n.t.b.
Docent
Veronique Damoiseaux
CPION geregistreerd
Deze opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Je ontvangt na afronding het diploma Post HBO Nederland en wordt ingeschreven in het Abituriëntenregister.
LPNPO Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs
Bijzonderheden
Geen lerarenbeurs. Maar wel compensatie mogelijk!
Sinds 2012 komen (kortlopende) opleidingen, zoals de geaccrediteerde post-hbo-opleidingen, niet meer in aanmerking voor de lerarenbeurs. Wat zijn dan de persoonlijke mogelijkheden op compensatie, als de werkgever de studiekosten niet (volledig) betaalt? Uitgaven aan de studie, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, vakliteratuur en bijvoorbeeld laptop, mag je bij de belastingaangifte aftrekken als persoonsgebonden aftrek.
Concreet betekent dit dat boven de drempel van € 250 de kosten afgetrokken mogen worden. Een rekenvoorbeeld: voor een opleiding van € 2.000 betaal je netto € 1.015 (als je in de belastingschijf van 42% valt). Voor meer informatie zie de website van de belastingdienst.
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.