Als specialist jeugdliteratuur beschik je over inhoudelijke kennis van recent verschenen boeken voor kinderen van 4 – 13 jaar en ben je in staat om deze op waarde te schatten. Ook kun je je collega’s inspireren en adviseren hoe jeugdliteratuur op een structurele manier een stimulerende plek in het curriculum in kan nemen. Je weet hoe je jeugdliteratuur kunt gebruiken in verschillende lessen: vanuit een schoolbrede visie zet je diverse boeken als startpunt van een leereenheid in en zorg je ervoor dat het boek een volwaardige plek in het leren inneemt.
Het leesonderwijs wordt in het onderwijs van veel scholen heel technisch ingevuld. Echter, kinderen worden dan wellicht een technisch vaardigere lezer, maar begrijpen ze wat ze lezen en weten ze er ook van te genieten? Ook is er in toenemende mate sprake van expliciet woordenschatonderwijs, deels veroorzaakt doordat kinderen de rijke taal in boeken in toenemende mate missen. Rijke voorbeeldtaal helpt bij het verwerven van een goede mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid.
In deze opleiding wordt lezen gezien als meer dan een technische vaardigheid. Ook -of juist- (lees)motivatie, begrip en beleving zijn belangrijk. Aan de hand van gevarieerde werkvormen en recente publicaties leer je om vanuit verschillende perspectieven naar lezen en leesonderwijs te kijken. Dit doen we door verschillende onderwerpen te bespreken, zoals kunsteducatie, prentenboeken, (creatief) schrijven, technisch leren lezen, poëzie en wereldoriëntatie. Je leert en ervaart hoe de inzet van jeugdliteratuur een meerwaarde kan hebben boven het reguliere methodisch werken.
Tijdens de bijeenkomsten is er veel aandacht voor het inzetten van jeugdliteratuur bij het helpen vormen van een nieuwsgierige, open en kritische blik op de wereld en haar bewoners. Je leert hoe je rijke teksten kunt inzetten bij het opwekken van nieuwsgierigheid over een onderwerp, hoe het kan prikkelen om verder onderzoek te gaan doen, hoe het kan werken als (thematisch) anker en hoe het de beleving van een onderwerp versterkt.
In elke bijeenkomst staat minstens een recent jeugdboek centraal. Tijdens de afsluitende bijeenkomst presenteert elke deelnemer in een korte presentatie concrete didactische uitwerkingen vanuit een zelfgekozen jeugdboek – een deel van die uitwerkingen is ook in de praktijk van de school toegepast. Twee weken voor de slotbijeenkomst is het meesterstuk waarop de presentatie is gebaseerd, schriftelijk ingeleverd bij de docent.
De opleiding omvat tien bijeenkomsten van elk drie uur, één bijeenkomst per drie/vier weken. De afsluitende, elfde bijeenkomst duurt vier uur en is gereserveerd voor de presentaties van de meesterstukken. – totaal 34 uur.
De gemiddelde studiebelasting voorafgaand aan de bijeenkomsten is ongeveer vijf uur – totaal 50 uur; richttijd voor het uitwerken van het meesterstuk: twintig uur.
De totale studiebelasting inclusief contacttijd bedraagt 104 uur.
• je beschikt over een relevante hbo-opleiding (niveau 6): met name pabo of opleiding tot (jeugd)bibliothecaris
• je hebt een cursus Open Boek gevolgd (40 uur) of bent bereid zelfstandig de stof van deze cursus eigen te maken aan de start van de opleiding – het cursusboek ontvangt iedere deelnemer samen met een doos vol recente jeugdliteratuur tijdens de eerste bijeenkomst.
• je bent werkzaam als leraar in het regulier of speciaal (basis) onderwijs of voorziet in de mogelijkheid om praktijkonderzoek te doen op in het primair onderwijs.
De kosten voor studiejaar 2023-2024 bedragen € 1.850,- per deelnemer inclusief een boekenpakket van vijftien recent uitgegeven jeugdboeken, het studieboek behorende bij de cursus Open Boek en een cursusmap met aanvullende materialen.
Bekijk hier de literatuurlijst.
Docent
Annemarie Regeling
Vol van Lezen
Tijdens de afsluitende bijeenkomst presenteert elke deelnemer in een korte presentatie concrete didactische uitwerkingen vanuit een zelfgekozen jeugdboek – een deel van die uitwerkingen is ook in de praktijk van de school toegepast. Twee weken voor de slotbijeenkomst is het meesterstuk waarop de presentatie is gebaseerd, schriftelijk ingeleverd bij de docent.
Vol van Lezen is een landelijke opleiding in samenwerking met diverse andere pabo’s, Stichting Lezen en Stichting Vol van Leren.
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.