De maatschappij van nu verandert. Jenaplanscholen zijn gericht op de toekomst en veranderen mee, zodat ze antwoord kunnen blijven geven op wat kinderen straks nodig hebben. Werken op een jenaplanschool stelt daarom ook specifiek pedagogische, didactische en organisatorische eisen aan leraren.
- Hoe ga je om met een stamgroep?
- Hoe kijk je aan tegen verschillen tussen kinderen?
- Wat is de essentie van wereldoriëntatie volgens Jenaplan?
- Hoe zorg je voor kinderen die zijn toegerust op hun toekomst?
Leraren die (gaan) werken op een Jenaplanschool leren in deze erkende post-hbo opleiding het Jenaplan gedachtegoed uit te dragen en te vertalen naar de dagelijkse lespraktijk. Tijdens deze opleiding laten we je kennismaken met alle aspecten van het Jenaplan. Hiervoor bieden wij een tweejarige post-hbo-opleiding aan. Deze is in handen van door de NJPV-gecertificeerde KPZ-docenten en jenaplanopleiders.
Inhoud van de opleiding
Binnen het Jenaplanconcept staat het kind centraal, omdat het in eerste instantie een pedagogisch concept is. De Jenaplankernkwaliteiten zijn doelstellingen voor kinderen, waarbij de stamgroepleider een leer- en werkomgeving creëert waarbinnen kinderen in staat gesteld worden om deze doelen te bereiken.
In de opleiding wordt steeds de relatie gelegd tussen theorie en praktijk bevat een groot aantal vaste onderdelen; zaken waar iedereen van op de hoogte moet zijn zoals achtergronden, basisprincipes en kernkwaliteiten. Ook leer je hoe je dit kunt vertalen naar de praktijk.
Daarnaast wordt er uitgegaan van de ontwikkelbehoefte van de groep, of de individuele stamgroepleider.
De opleiding biedt het totale spectrum van het Jenaplanconcept (zoals verwoord in competenties), waardoor jij beter toegerust wordt voor de uitvoering van het stamgroepleiderschap.
De opleiding voor het jenaplandiploma bestaat uit een algemeen basisprogramma en een meer gedifferentieerd traject met ruimte voor individuele onderdelen. Je leert vanuit de theorie en de context van je dagelijkse praktijk opnieuw naar je werk te kijken, gelet op de Jenaplankernkwaliteiten, de competenties en de Jenaplanvaardigheden.
Je formuleert je eigen leervragen, die zowel betrekking hebben op je individuele beroepsontwikkeling als op de ontwikkeling van de praktijk op jouw eigen school. Tijdens dit traject bezoeken we verschillende Jenaplanscholen.
Van en met elkaar leren staat centraal. Je stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op dat mede de basis vormt van de opleiding en je houdt een portfolio bij.
Er zijn zes bijeenkomsten en drie studiedagen per jaar (schooljaar 2023-2024 en 2024-2025) met een totale studiebelasting van 200 uur, waarvan 90 contacturen.
De bijeenkomsten vinden plaats op dinsdag, eind van de middag/begin van de avond, incl. maaltijd.
Het eerste studiejaar zal er wat betreft bijeenkomsten als volgt uit zien: twee dinsdagbijeenkomsten – studiedag – twee dinsdagbijeenkomsten, studiedag – twee dinsdagbijeenkomsten – studiedag. Bij de studiedagen zullen we de dagen afwisselen.
We starten de opleiding met een startbijeenkomst deze vindt plaats voor bijeenkomst 1 en wordt binnenkort gepland. De lesdagen schooljaar 2023-2024 van de opleiding vind je onder het tabblad planning.
Een volledige Jenaplanopleiding leidt tot het Jenaplandiploma met een studieomvang van 8 EC’s (European Credits).
De opleiding is gericht op leraren die werkzaam zijn of willen zijn in het Jenaplanonderwijs.
De kosten voor de totale opleiding zijn bij start in schooljaar 2023-2024 € 3.000,- (inclusief administratie- en materiaalkosten, diploma en inschrijving in het post-hbo register en catering).
Kern- en gastdocenten
Alle kerndocenten zijn gecertificeerde NJPV-opleidingsdocenten.
Diplomering
Als alle opdrachten met een voldoende beoordeling zijn afgerond, ontvangt de student het diploma post-hbo Jenaplanonderwijs en een NJPV-diploma.
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.