Daltonleraar PO

De opleiding Daltonleraar PO is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de leraar tot daltonleraar. Met als theoretische ondergrond het gedachtegoed van Helen Parkhurst en recente publicaties worden in de bijeenkomsten de kernwaarden behandeld en vertaald naar de dagelijkse daltonpraktijk. De opleiding tot daltonleraar bestaat uit tien tot twaalf bijeenkomsten verspreid over één of twee schooljaren.

Icon inhoud Inhoud

De opleiding is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de leraar tot daltonleraar. Met als theoretische ondergrond het gedachtegoed van Helen Parkhurst en de Golden Circle van Simon Sinek, worden in de opleiding de kernwaarden behandeld en vertaald naar de dagelijkse daltonpraktijk. Vanuit de gedachte: ‘Mensen zonder vrees’, maken we helder welke (kern)waarden van belang zijn om het daltononderwijs vorm te geven. Wij geloven erin dat Dalton geen systeem is: het zit in je! Daarom is reflectie een wezenlijk onderdeel van deze opleiding. Specifieke aandacht wordt daarnaast besteed aan de rol van de leraar. Immers: ‘Alles wat een kind kan, moet de leraar niet doen!’ Natuurlijk diepen we ook meer praktische vragen uit, zoals: wat staat er op de taak, hoe kan ik de taak optimaal benutten, hoe en waarom breng ik differentiatie aan?

Verder is er ruimte voor keuzemodules naar aanleiding van de leervragen van de groep. Thema’s waaraan je zou kunnen denken:

  • differentiatie;
  • meervoudige intelligentie;
  • coöperatieve werkvormen;
  • reflecteren en evalueren met kinderen;
  • leerlingportfolio.

Icon programma Programma

Deze opleiding staat geheel in het teken van de persoonlijke ontwikkeling tot daltonleraar. De deelnemers krijgen feedback op het door hen ingeleverde portfolio. Ze presenteren op geheel eigen wijze hun ontwikkeling. Hierbij staat het van en met elkaar leren centraal.

De eindopdracht bestaat uit:

  • een persoonlijk portfolio;
  • een eindpresentatie n.a.v. het persoonlijk portfolio.

Icon studiebelasting Studie­belasting

De opleiding wordt verdeeld over een of twee opeenvolgende schooljaren en heeft een studiebelasting van 168 uur (6 ECTS-credits).

  • tien tot twaalf cursusdagdelen van drie uur
    30 – 36 uur
  • Literatuur lezen
    45 uur
  • Bezoeken andere daltonschool
    8 uur
  • Experimenteren
    20 uur
  • Vier intervisiebijeenkomsten van drie uur
    12 uur
  • Onderzoek en schoolontwikkeling
    28 uur
  • Zelfstandig werken aan studie/ portfolio
    20 uur
  • Eindpresentatie
    5 uur

Totaal studiebelasting (opkomstverplichting van minimaal 80%): 168 uur

Icon kosten Kosten

De kosten bedragen € 845,- per deelnemer.

Icon planning Planning

De opleiding start in het najaar van 2019 in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle en Zuid-Nederland. De planningen volgen z.s.m.

Icon extra-informatie Extra informatie

Registerleraar.nl
Deze opleiding is gevalideerd door www.registerleraar.nl. Dit is het beroepsregister voor leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Dalton KPZ: 038-425 7620 of centrumvoorontwikkeling@kpz.nl.

Icon extra-informatie Extra informatie

Aanbevolen literatuur

Daltononderwijs, een ontwikkelingsgerichte inspiratie / Hans Wencke & Roel Röhner Nieuwegein: Arko Uitgeverij BV, 2013

Nu in de aanbieding! Bestel het boek hier.