Intern begeleider

Als intern begeleider (ib’er) heb je een unieke positie in de organisatie. Je verbindt alle aspecten van leerlingenzorg met elkaar. Je bent de innovator voor het team op schoolniveau. Leraren kunnen met hun zorgvragen bij jou terecht. Ben je leraar en wil je de zorgstructuur voor jouw school opzetten en leraren begeleiden? Dan helpt deze opleiding je hier voortvarende stappen in te zetten. Je ontdekt hoe je invulling geeft aan de functie van intern begeleider: neerzetten van leerlingbegeleiding, coaching collega’s, contactpersoon voor externen en regisseur van zorgprocessen.

Icon inhoud Inhoud

Jaar 1 – basisjaar
In het eerste jaar krijg je te maken met de verschillende taakgebieden van de ib’er: begeleiden, beheren, coördineren, coachen en organiseren. Door praktijkgerichte opdrachten, actieve eigen kennisverwerving en uitwisseling werk je aan jouw eigen ontwikkeling. Bovendien leer je, al dan niet in samenwerking met andere deelnemers, actief nieuwe kennis aan reeds verworven kennis te koppelen. De koppelingen tussen theorie en praktijk worden door discussie en dialoog naar boven gehaald. Zo toets je het geleerde direct in de praktijk. Reflectie is dus een belangrijk onderdeel in jouw professionaliseringsproces.

Jaar 2 – Opleiding tot intern begeleider
In het tweede jaar staan innoveren, onderzoek en kwaliteitszorg centraal. Daarbij komt het samenwerken (met externen) en netwerken aan de orde. Naast zorgaspecten en competentieverwerving wordt aandacht besteed aan de intern begeleider als onderwijskundig leider en innovator. Je brengt de opbrengsten binnen de vakinhouden in kaart en vanuit sterkte/zwakte-analyses werk je aan verbeterplannen. In dit jaar voer je een praktijkgericht onderzoek uit. Dit gebeurt in je eigen schoolpraktijk. De leercoach begeleidt de cursist hierbij, zodat kwaliteit gewaarborgd wordt. Het uitwerken en uitvoeren van de verbeterplannen zijn onderdeel van het praktijkonderzoek. Het praktijkonderzoek is een belangrijk onderdeel van het tweede jaar.

Icon programma Programma

Uitgangspunten en werkvormen
Het leermodel van deze opleiding is gebaseerd op:

  • actief leren door volwassenen;
  • leren met en van elkaar;
  • sterke koppeling tussen theorie en praktijk;
  • reflectie op werkconcept;
  • werken aan de eigen ontwikkeling met POP en portfolio.

 

module 1: De ib’er als persoon en functionaris
Duur: 3 dagen

  • het profiel van de ib’er;
  • de positie van de ib’ er binnen de school;
  • zorgstructuur;
  • landelijk en regionaal onderwijsbeleid: de trends en ontwikkelingen;
  • basisvoorwaarden gespreksvoering.

module 2: De ib’er als kenner
Duur: 2 dagen

  • zicht krijgen op ‘wat werkt in de klas’;
  • effectief leerkrachtgedrag pedagogisch en didactisch handelen;
  • instructie en klassenmanagement;
  • onderwijsdoelen en doorgaande lijn;
  • gesprekken met kinderen;
  • intervisie, feedback en reflectie.

Training en ontwikkeling (leercoach)
Duur: 1 dag

  • intervisie;
  • persoonlijke ontwikkeling en reflectie;
  • begeleidingsvaardigheden.

module 3: De ib’er als advocaat van de kinderen
Duur: 2 dagen

  • formuleren van OPP;
  • de ondersteuningsbehoefte van leerling en leerkracht;
  • teamrollen en teamontwikkeling;
  • effectieve leerling- en groepsbesprekingen;
  • uitvoeren van een leerlingbespreking.

module 4: De ib’er als werkbegeleider
Duur: 3 dagen

  • de doorgaande lijn (van kleuter tot vo-leerling) in de zorg;
  • persoonlijke leiderschapsstijlen;
  • communicatie binnen het team;
  • uitvoeren van een begeleidingscyclus.

Training en reflectie (leercoach)
Duur: 1 dag

  • plaats van onderzoek;
  • intervisie;
  • het evalueren van de persoonlijke ontwikkeling.

 

JAAR 2

Module 5: Samenwerken en netwerken
Duur: 2 dagen

  • samenwerking tussen basisscholen en externe partners;
  • functioneren van het samenwerkingsverband;
  • gespreksvoering met ouders;
  • ouderbetrokkenheid 3.0;
  • de sociale kaart en functioneren in (regionale) netwerken.

Training en onderzoek (leercoach)
Duur: 1 dag

  • praktijk en theorie van praktijkgericht onderzoek;
  • persoonlijke ontwikkeling;
  • begeleiding bij het persoonlijk onderzoek.

module 6: Kwaliteitszorg en innoveren
Duur: 2 dagen

  • leiding geven aan veranderingsprocessen ten aanzien van leerlingenzorg;
  • kennis ontwikkelen met betrekking tot kwaliteitsinstrumenten;
  • implementatie en borging van onderwijsveranderingen;
  • het team motiveren bij onderwijsverandering;
  • vergadertechnieken.

module 7: Vakinhoudelijke verdieping
Duur: 6 dagen

  1. sociaal emotionele ontwikkeling/gedrag (2 dagen);
  2. taal/lezen (2 dagen);
  3. rekenen (2 dagen);
    • actuele ontwikkelingen binnen vakgebieden;
    • methode- en materialenkennis;
    • de doorgaande leerlijn;
    • het doorlichten van de eigen praktijksituatie.

Presentatiedag (leercoach)
Duur: 1 dag

  • presentatie van het praktijkonderzoek;
  • terugblikken op de eigen leerroute;
  • evaluatie van de opleiding.

Icon studiebelasting Studie­belasting

De studiebelasting is 846 uur (100 contacturen per jaar, literatuur lezen, onderzoek doen, intervisie met leerteam).

Icon toelatingseisen Toelatings­eisen

De opleiding is voor leraren en ib’ers in een taak of functie als ib’er op bouw-, schools- of bovenschoolsniveau.

Toelatingseisen:

  • pabo-diploma of hbo- opleiding pedagogiek.
  • post-hbo-opleiding tot intern begeleider, basisjaar.

Icon kosten Kosten

De opleidingskosten bedragen € 2.950,- per jaar.

Icon planning Planning

Deze opleiding duurt twee jaar. Elk jaar bestaat uit twaalf bijeenkomsten.
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag van 14.00 – 20.30 uur.

Rooster Jaar 1:

  • 25 september 2019
  • 16 oktober 2019
  • 6 november 2019
  • 27 november 2019
  • 11 december 2019
  • Intervisie: 8 januari 2020
  • 22 januari 2020
  • 12 februari 2020
  • 4 maart 2020
  • 1 april 2020
  • 13 mei 2020
  • Intervisie: 27 mei 2020

 

Icon extra-informatie Extra informatie

Aanbevolen literatuur

  • De toekomst van de intern begeleider (Greven, 2017)
  • Canon van het leren (Ruijters & Simons, 2012)
  • Een goed besluit is het halve werk (Hetebrij, 2011)