Ga je starten of ben je kort geleden begonnen als intern begeleider? Met deze nieuwe opleiding ga je vanuit een brede blik met focus aan de slag!
Ontdek bij de opleiding Intern Begeleider hoe je de kwaliteit van het onderwijs in de school kunt verbeteren en hoe alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Breng de ondersteuningsbehoeften van kinderen, collega’s en de directeur in kaart. Leer hoe je de leerlingbegeleiding neerzet, collega’s coacht, hoe je externe zorgprocessen regisseert en hoe je de slag maakt van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator.
Als intern begeleider en kwaliteitscoördinator heb je een unieke positie in de organisatie. Je verbindt alle aspecten van leerling ondersteuning met elkaar vanuit jouw rol als leercoördinator, zorgregisseur en trendanalist.
- Leercoördinator: leer hoe je collega’s adviseert, ondersteunt en feedback geeft in een lerende cultuur op je school
- Zorgregisseur: leer hoe je de ondersteuning voor leerlingen regisseert en hoe je collega’s ondersteunt bij de uitvoering van goed en passend onderwijs
- Trendanalist: leer hoe je leraren en leerteams ondersteunt bij het maken van analyses van opbrengsten en het ontdekken van trends, waarmee je helpt een passend plan van aanpak te maken om het onderwijs op jouw school te versterken
Programma
Voorafgaand aan de opleiding vindt een intakegesprek plaats. Gedurende de opleiding volg je een aantal modules, waarin de onderwerpen van de Post-hbo Specialist Onderwijsbehoeften en Gedrag geïntegreerd worden aangeboden.
Jaar 1
Ontdek de verschillende taakgebieden van de ib’er; begeleiden, beheren, coördineren, coachen en organiseren.
- Maak praktijkgerichte opdrachten op je eigen school.
- Werk aan je eigen ontwikkeling.
- Leer hoe je de ondersteuningsstructuur neerzet en een leerling- en groepsbespreking voert.
- Leer je collega’s persoonlijk als pedagogisch-didactisch te coachen.
- Breng kwaliteitsverbetering aan in alle lagen van de school.
Tijdens de bijeenkomsten worden de koppelingen tussen theorie en praktijk door discussie en dialoog naar boven gehaald in o.a. intervisiegroepen. Reflectie is een belangrijk onderdeel in je professionaliseringsproces.
Jaar 1
Module 1: De IB-er als kwaliteitscoördinator: persoon en professional
Duur: 2 bijeenkomsten
- het profiel van de ib’er
- de positie van de ib’ er binnen de school
- schoolondersteuningsprofiel
- ondersteuningsstructuur
- handelingsgericht werken
- landelijk en regionaal onderwijsbeleid: de trends en ontwikkelingen
Module 2: De IB-er als leercoördinator: pedagogisch/didactisch coach
Duur: 3 bijeenkomsten
- Pedagogische tact en basisbehoeften
- Handelingsgericht werken
- Groepsdynamica en veiligheid op school
- Instructie en klassenmanagement
- Groepsbespreking
- Basiscommunicatie
- Oplossingsgericht werken
- Opbrengsten op groeps- en schoolniveau
- Kwaliteitscoördinator samen met je directeur: de tandem
In deze module werk je aan de leervraag pedagogisch/didactisch handelen vanuit de opleiding specialist onderwijsbehoeften en gedrag. Onderwerpen als de veilige school, pedagogische tact, basisbehoeften, handelingsgericht werken, pedagogische sensitiviteit en responsiviteit, pedagogisch klimaat en groepsdynamica zijn vanuit deze opleiding opgenomen in module 2.
Intervisiebijeenkomst
Duur: 1 bijeenkomst
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie IB: competentie professionele attitude en resultaatgerichtheid
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie SOG: Persoonlijk leiderschap
- Intervisie
- Begeleidingsvaardigheden
In deze bijeenkomst presenteer je de leervraag pedagogisch/didactisch handelen van de leerkracht en deel je opbrengsten van uitgevoerde groepsbespreking met je intervisiegroepsgenoten
Module 3: De IB-er als leercoördinator: coach professionele leercultuur
Duur: 2 bijeenkomsten
- Coaching en advisering bij pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht
- Coaching van de leerkracht als persoon (o.a. Krachtgericht coachen, versterken professionele identiteit)
- Feedback geven en ontvangen
- Interactie- en communicatievaardigheden
In deze module werk je aan de leervraag coaching van het team vanuit de opleiding specialist onderwijsbehoeften en gedrag. Onderwerpen als advisering en coaching zijn vanuit deze opleiding opgenomen in module 3.
Module 4: De IB-er als zorgregisseur: advocaat van de kinderen
Duur: 2 bijeenkomsten
- Sociaal-emotionele ontwikkeling en ontwikkelingspsychologie
- Observeren en analyseren
- Opstellen van een Ontwikkelingsperspectief (OPP)
- Effectieve inzet specifieke onderwijsbehoeften en kwaliteit van inzet extra middelen
- Gesprekken met kinderen
In deze module werk je aan de leervraag sociaal-emotionele ontwikkeling vanuit de opleiding specialist onderwijsbehoeften en gedrag. Onderwerpen als ontwikkelingspsychologie, observeren en analyseren van de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, methodes ter ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn vanuit deze opleiding opgenomen in module 4.
Maar ook komt de module coaching van de opleiding specialist onderwijsbehoeften en gedrag nog eens terug, waarbij je inzoomt op de begeleiding van leerkrachten met het leren omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften en gedragskenmerken, zorgplannen, HGW, ontwikkelingsperspectief en leerlingbespreking.
Intervisiebijeenkomst
Duur: 1 bijeenkomst
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie IB: competentie interpersoonlijk handelen en resultaatgerichtheid
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie SOG: competentie coachen
- Intervisie
- Praktijk en theorie van het onderzoek
In deze bijeenkomst presenteer je de leervraag sociaal-emotionele ontwikkeling en reflecteer je op de coachingsopdracht met je intervisiegroepsgenoten.
Jaar 2
In het tweede jaar staan innoveren, onderzoek en veranderingsprocessen centraal. Er wordt aandacht besteed aan de intern begeleider als onderwijskundig leider en innovator. Je brengt de opbrengsten binnen de vakinhouden in kaart en vanuit sterkte/zwakte-analyses werk je aan verbeterplannen om samen met jouw team het onderwijs op jouw school te versterken.
Ook leer je interprofessioneel samen te werken en effectief te communiceren met collega’s, ouders en externe partners.
- Breng de opbrengsten binnen de vakinhouden in kaart vanuit sterkte/zwakte analyses.
- Werk aan je verbeterplannen om samen met jouw collega’s de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
- Leer effectief communiceren bij het interprofessioneel samenwerken en netwerken.
- Verdiep je in trends rondom het internaliserend/externaliserend gedrag, rijping en bewegen, cognitieve verschillen, taal-lezen en rekenen.
- Leer hoe je kan signaleren en hoe je collega’s hierin coacht.
- Voer praktijkgericht onderzoek uit. Hierbij richt je je op een bestaande vraag, kwestie of een praktijkprobleem dat voor de context relevant en belangrijk is.
- Leer op systematische wijze jouw taak als ib’er in relatie tot onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van kinderen te verdiepen.
Na afloop van deze opleiding heb je heb je een unieke positie in de organisatie en verbind je alle aspecten van leerlingondersteuning met elkaar. Je bent de innovator voor het team op schoolniveau.
Jaar 2
Module 5: De IB-er als zorgregisseur: interprofessioneel samenwerken
Duur: 2 bijeenkomsten
- Systeemdenken
- Kansrijke ontwikkeling
- Gespreksvoering
- Samenwerken met externe deskundigen
- Interprofessioneel werken
- Ouders en ouderbetrokkenheid 3.0
Gezamenlijke bijeenkomst onderzoeksbegeleiding + opstart module 6 (dagdeel)
Module 6: De IB-er als trendanalist: kwaliteitsontwikkeling en vakinhoudelijke verdieping
Duur: 6 bijeenkomsten
- Taal:
- Lezen: doorgaande leerlijn
- TOS
- Dyslexie
- Taalstimulering (programmalijn onderzoek KPZ)
- Rekenen
- Kijken naar kinderen
- Rekenontwikkeling: doorgaande leerlijn
- Dyscalculie
- Interpretatie van toetsgegevens
- Individuele onderzoeksbegeleiding online
- Gezamenlijke bijeenkomst onderzoeksbegeleiding (dagdeel)
- Internaliserend gedrag
- Faalangst
- Depressie
- Hechting
- Trauma
- Externaliserend gedrag:
- ASS
- AD(H)D (SOG)
- ODD/CD (SOG)
- Individuele onderzoeksbegeleiding online
- Beweging / motoriek
- Motorische ontwikkeling (SOG)
- Neuromotorische rijping en prikkelverwerking
- Bewegend leren (SOG)
In deze module werk je naar keuze aan de leervragen internaliserend- en externaliserend gedrag en bewegend leren vanuit de opleiding specialist onderwijsbehoeften en gedrag. Deze onderwerpen zijn in bovenstaande tekst gemarkeerd met (SOG)
In het kader van deze module neem je deel aan de Conferentie Kind en Educatie in samenwerking met de opleidingen Leraar Basisonderwijs en ad PEP van Hogeschool KPZ.
Module 7: De IB-er als trendanalist: veranderingsprocessen in de school
Duur: 2 bijeenkomsten
- Organisatiecultuur
- Teamcultuur
- Teamrollen
- Groepsvorming en groepsdynamica
- Veranderings-systematieken en processen
- Persoonlijk leiderschap en jouw rol als IB-er bij implementatie en borging
Intervisiebijeenkomst C
Duur: 1 bijeenkomst
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie IB: competentie interpersoonlijk handelen en professionele attitude, schoolontwikkeling mede regisseren
- Persoonlijke ontwikkeling en reflectie SOG: interprofessioneel werken
- Begeleiding praktijkgericht onderzoek
- Bij voldoende deelname: extra coaching aanbod op locatie
Intervisiebijeenkomst D
Duur: 1 bijeenkomst
- Presentatie persoonlijke ontwikkeling en reflectie IB: competentie onderzoekend vermogen en schoolontwikkeling bevorderen, monitoren en verankeren
- Presentatie persoonlijke ontwikkeling en reflectie SOG: methodisch handelen, kindgerichte competentie en onderzoekende houding
- Terugkoppeling presentatie praktijkgericht onderzoek
- Terugblikken op de eigen leerroute
- Evaluatie van de opleiding.
Uitgangspunten en werkvormen
Het leermodel van deze opleiding is gebaseerd op:
- actief leren door volwassenen;
- leren met en van elkaar;
- sterke koppeling tussen theorie en praktijk;
- reflectie op werkconcept;
- werken aan de eigen ontwikkeling reflectie en portfolio.
De opleiding bestaat uit 24 bijeenkomsten verdeeld over twee jaar.
Totaal 846 uur, (150 contacturen, literatuur lezen, opdrachten verwerken, intervisie met leerteam). Ongeveer 10 uur per week.
De opleiding is voor leraren en ib’ers in een taak of functie als ib’er op bouw-, schools- of bovenschoolsniveau.
Toelatingseisen:
- diploma bachelor Leraar Basisonderwijs, (hbo-opleiding pedagogiek);
De opleidingskosten bedragen in schooljaar 2023-2024 voor het eerste jaar € 3.250,- en voor het tweede jaar € 3.250,- . Je schrijft je per jaar in.
De opleiding heeft een duur van twee jaar. De bijeenkomsten vinden plaats op dinsdag. De lestijden voor jaar 1 zijn van 9.00 – 16.00 uur en voor jaar 2 van 14.00 – 20.30 uur.
De planning voor 2023-2024 jaar 1:
Week 38 – Individuele intakegesprekken en kennismaking met begeleidende docent (online)
Module 1 – De IB-er als kwaliteitcoôrdinator: persoon en professional:
- 03-10-2023
- 31-10-2023
Module 2 – De IB-er als leercoordinator pedagogisch/didactisch begeleider:
- 28-11-2023
- 12-12-2023
- 09-01-2024
Reflectie/intervisie A : Competentie professionele attitude en resultaatgerichtheid
- 27-02-2024
Module 3 – IB’er als leercoôrdinator coach professionele leercultuur:
- 12-03-2024
- 02-04-2024
Module 4 – De IB-er als zorgregisseur: advocaat van de kinderen:
- 14-05-2024
- 04-06-2024
Reflectie/intervisie B: Competentie interpersoonlijk handelen en resultaatgerichtheid
Startbijeenkomst onderzoek
- 18-06-2024
De planning voor 2023-2024 jaar 2:
Week 37 – Individuele begeleiding onderzoek met begeleidende docent (online)
Module 5 – De IB-er als zorgregisseur: interprofessioneel samenwerken:
- 26-09-2023
- 10-10-2023
- 31-10-2024 – Gezamenlijke bijeenkomst onderzoeksbegeleiding + opstart module 6 (dagdeel)
Module 6 – De IB-er als trendanalist: kwaliteitsontwikkeling en vakinhoudelijke verdieping:
- 07-11-2023 – Rekenen (15.30-20.00 uur)
- 12-12-2023 – Taal (15.30-20.00 uur)
- Ntb – Individuele onderzoeksbegeleiding online
- 16-01-2024 – Gezamenlijke bijeenkomst onderzoeksbegeleiding (dagdeel)
- 13-02-2024 – Internaliserend gedrag
- 05-03-2024 – Externaliserend gedrag
- Ntb – Individuele onderzoeksbegeleiding online
- 19-03-2024 – Bewegen/motoriek
Module 7 – De IB-er als trendanalist: veranderingsprocessen in de school:
- 09-04-2024
- 23-04-2024
Reflectie/intervisie C: Competentie interpersoonlijk handelen en professionele attitude,
schoolontwikkeling mede regisseren
- 21-05-2024
- Ntb – Individuele onderzoeksbegeleiding online
Reflectie/intervisie D: Competentie onderzoekend vermogen en schoolontwikkeling bevorderen,
monitoren en verankeren
- 25-06-2024 – Eindpresentatie
Docenten
Jolanda ten Brinke en Jeanine Drost
Diploma
Er worden in Nederland diverse opleidingen voor Ib’ers primair onderwijs aangeboden. De inhoud, studielast en het niveau van deze opleidingen zijn zeer divers. De beroepsgroep LBIB stelt als eis dat een Ib’er een Post HBO-geregistreerde en erkende opleiding bezit. Onze post-hbo-opleiding is gecertificeerd bij CPION en voldoet aan deze eisen. Na het succesvol afronden van deze opleiding ontvang je twee diploma’s: post-hbo Intern begeleider én post-hbo Specialist Onderwijsbehoeften en gedrag.
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.