Ben jij een afgestudeerde rekencoördinator en wil je graag verdiepende expertise opdoen met betrekking tot een aantal thema’s? Kies dan een van onderstaande expertmodules, zodat je gericht een eigen vervolg kunt geven aan het vergroten van jouw expertise. Deze expertmodules passen bij het Masterplan Basisvaardigheden.
De volgende drie expertmodules worden aangeboden:
- Sterke Rekenaars
- Kijken naar Kinderen in de rekenles
- Onderzoekend leren en creatief denken in de rekenles
Alle expertmodules zijn vraaggestuurd. Dat betekent dat jij en je mede-cursisten zelf, op basis van eigen leervragen, de inhoud bepalen.
In de beschrijvingen kun je lezen wat in grote lijnen aan bod kan komen. De accenten bepalen jullie zelf.
In het artikel (De ontwikkelkracht van de rekencoördinator) kun je lezen wat de ervaringen zijn van rekencoördinatoren die reeds expertmodules hebben gevolgd.
Expertmodule 1: Sterke Rekenaars
Sterke rekenaars verdienen onze aandacht. Zij ontwikkelen zich doorgaans minder goed dan verwacht zou mogen worden, blijkt uit onderzoek van de onderwijsinspectie. Het peilingsonderzoek laat zien dat aan het eind van het basisonderwijs (bo) 32,7% van de leerlingen het niveau 1S behaalt voor rekenen-wiskunde. In het speciaal basisonderwijs (sbo) is dit 1,8%. Daarmee liggen de prestaties voor het streefniveau nog ver verwijderd van de ambitie van 65% 1S die de commissie-Meijerink in 2010 formuleerde bij het opstellen van de referentieniveaus. Zie: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/rekenen-wiskunde-einde-sbo
Motivatieverlies en onderpresteren liggen op de loer. Hoe kunnen we sterke rekenaars uitdagen en in hun kracht brengen? Dit vraagt om specifieke leraarkrachtvaardigheden. In deze expertmodule werken we hieraan. Het gedachtegoed van Suzanne Sjoers vormt een belangrijke basis voor deze module. Op de eerste plaats leer je hoe je de sterke rekenaars kunt signaleren. Vervolgens leer je bij welk aanbod sterke rekenaars gebaat zouden kunnen zijn (tijdens de rekenles, maar ook daarbuiten) en je probeert dit ook uit in je eigen onderwijspraktijk. Je leert goede vragen te stellen aan de sterke rekenaars, zodat het denkwerk bij het kind kan blijven liggen. Ook leer je hoe je een en ander in je rekenonderwijs kunt organiseren, want hoe maak je tijdens de rekenles en daar buiten ruimte voor de sterke rekenaar? Als rekencoördinator leer je hoe je beleid kunt formuleren om dit thema schoolbreed op de agenda te zetten. Er zit een kleine overlap met de expertmodule Onderzoekend leren en Creatief denken in de rekenles.
Expertmodule 2: Kijken naar Kinderen (signaleren en analyseren)
Het kind staat meer en meer centraal. Waarnemen van onderwijsbehoeften is hierbij essentieel. De methodiek Kijken naar Kinderen helpt leraren gerichter naar kinderen te kijken en te reflecteren op het effect van hun eigen leraarsgedrag. Foto- en filmbeelden worden hierbij als middel ingezet. De methodiek Kijken naar Kinderen geeft de rekencoördinator bovendien gereedschappen in handen om de professionaliseringsbehoeften binnen het team op te sporen, zodat een passend professionaliseringsaanbod kan worden gedaan. De verzamelde beelden dienen daarbij als werkmateriaal. De methodiek biedt de rekencoördinator ook mogelijkheden om de ontwikkeling van de leerkrachtvaardigheden te monitoren. In deze expertmodule maak je kennis met de methodiek Kijken naar Kinderen en leer je hoe je deze methodiek kunt inzetten om je eigen leerkrachtvaardigheden en die van je team te ontwikkelen. Thema’s die hierin vervlochten worden: Signaleren en analyseren, Rekengesprekken voeren en Vakinhoudelijke theorie-praktijkkoppeling.
Als je een beeld wil krijgen, kijk dan hier.
Expertmodule 3: Onderzoekend leren en Creatief denken in de rekenles
Het onderwijs is aan het veranderen. Er zijn nieuwe kerndoelen geformuleerd voor ons onderwijs. Dit vraagt om een andere mindset. Het gangbare didactische contract van voordoen en na laten doen wordt doorbroken. Binnen het reken-wiskunde onderwijs zal daarom meer en meer de nadruk komen te liggen op probleemoplossend vermogen. Daarvoor is het nodig dat je ruimte biedt aan het denken van de kinderen zelf en rijke opdrachten aanreikt. De onderzoekende houding en het creatieve vermogen van de kinderen zijn hierbij onontbeerlijk. Dit vraagt van de leraren een andere manier van lesgeven. In deze expertmodule leer je hoe je als leraar een onderzoekende houding kunt bewerkstelligen binnen je rekenonderwijs en hoe je kinderen aanzet tot creatief denken (de juiste opdrachten, materialen, vragen en impulsen). Nieuwgierigheid stimuleren is hierbij een belangrijk aspect. Dit alles om een wiskundige oplossingsgerichte attitude bij kinderen te bevorderen en de intrinsieke motivatie te vergroten. De rekencoördinator leert hoe hij deze innovatie binnen zijn school kan stimuleren en misschien zelfs al kan implementeren. Er zit een kleine overlap met de expertmodule Sterke rekenaars.
Iedere deelnemer geeft voor aanvang van de module aan wat hij/zij wil leren. Het kan gaan om een persoonlijke professionaliseringsbehoefte, maar ook om een schoolontwikkelvraag (kennis en vaardigheden). Je formuleert je eigen leerdoelen en succescriteria (Wat lever ik aan het eind van deze module op? Wanneer ben ik tevreden?) en legt hier aan het eind van de module op eigen wijze verantwoording over af. De docent stemt haar aanbod hierop af en monitort de ontwikkeling. Zij geeft van begin tot eind feedback.
Studiebelasting per expertmodule: 30 uur
- 12 uur contacttijd (4 x 3 uur)
- 12 uur voorbereidingstijd (4 x 3 uur)
- 6 uur verslaglegging
Investering vertaald naar bekwaamheidseisen:
Per module:
- Vakinhoudelijk: 12 uur
- Vakdidactisch: 12 uur
- Overig: 6 uur
De expertmodules zijn bedoeld voor opgeleide rekencoördinatoren. Het verdient aanbeveling een post-hbo-opleiding Rekencoördinator te hebben gevolgd. Als er sprake is van elders verworven competenties of als je werkzaam bent als rekencoördinator en geen opleiding hebt gedaan, ben je in overleg toelaatbaar.
De kosten voor schooljaar 2023-2024 bedragen € 650,- per module en indien gewenst € 32 voor de maaltijden (vier keer € 8,00).
De expertmodules worden aangeboden op dinsdag van 16.00 – 19.30 uur.
Expertmodule RC Sterke Rekenaars:
4 bijeenkomsten (16.00 uur – 19.30 uur)
- 3 oktober 2023
- 7 november 2023
- 9 januari 2024
- 6 februari 2024
Expertmodule RC Kijken naar Kinderen in de rekenles:
4 bijeenkomsten (16.00 uur – 19.30 uur)
- 14 november 2023
- 12 december 2023
- 23 januari 2024
- 13 februari 2024
Expertmodule RC Onderzoekend leren en Creatief denken in de rekenles:
4 bijeenkomsten (16.00 uur – 19.30 uur)
- 19 maart 2024
- 16 april 2024
- 21 mei 2024
- 11 juni 2024
Docent
Deze opleiding wordt gegeven door Belinda Terlouw.
Belinda leidt studenten op, begeleidt scholen bij de kwaliteitsverbetering van hun reken-wiskundeonderwijs en is de bedenker van de methodiek ‘Kijken naar Kinderen’. Al tien jaar leidt zij rekencoördinatoren op binnen de post-hbo-opleiding Rekencoördinator.
Heb je vragen?
Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met KPZnext.