Claire Goriot

E-mail: c.goriot@kpz.nl
LinkedIn

Claire Goriot (PhD, Toegepaste taalwetenschap, Radboud Universiteit Nijmegen, 2019) werkt als docent-onderzoeker binnen het programma Taalstimulering in het Kennis- en Innovatiecentrum van Hogeschool KPZ.

Claire heeft een achtergrond in de onderwijskunde en (toegepaste) taalwetenschap. Ze is geïnteresseerd in de taalontwikkeling van kinderen en de meertalige ontwikkeling in het bijzonder, de manier waarop leraren en andere educatief professionals omgaan met en kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling, en hoe het vormgeven van taalstimulerende omgevingen bevorderd kan worden. Binnen Hogeschool KPZ verricht zij onderzoek dat gericht is op de professionalisering van (aanstaande) professionals in het domein kind en educatie.

  • Interactievaardigheden van aanstaande professionals in het domein kind en educatie
  • Leraar als leesbevorderaars
  • De multifunctionele inzet van tekstloze prentenboeken bij taalstimulering
  • De leesbevorderende competenties van aanstaande professionals in het domein kind en educatie

2023

Jongstra, W., Goriot, C., & Bruins, B. (2023). Maak kennis met de professionaliseringsaanpak leraren als leesbevorderaars. Veerkracht, 20(2), 21.

Jongstra, W., Kieft, M., Goriot, C., & Van den Eijnden, J. (2023). Lezen en laten lezen. Een ontwerponderzoek naar de versterking van leraren als leesbevorderaars. Stichting Lezen.

Jongstra, W., Kieft, M., Goriot, C., & Van den Eijnden, J. (2023). Procesrapportage co-creatie aanpak Leraren als leesbevorderaars. Kennis- en Innovatiecentrum Hogeschool KPZ.

Jongstra, W., Mensink, L., & Goriot, C. (2023). Tekstloos, maar kansrijk: FAQ over de multifunctionele inzet van tekstloze prentenboeken. Kennis- en Innovatiecentrum Hogeschool KPZ.

Jongstra, W., Mensink, L., & Goriot, C. (2023). Tekstloos maar kansrijk: Meer taal en eigen verhaal met tekstloze prentenboeken. MeerTaal, 11(1), 31-33.

Jongstra, W., Mensink, L., & Goriot, C. (2023). Wordless yet promising. FAQ about the multifunctional use of wordless picture books. Kennis- en Innovatiecentrum Hogeschool KPZ.

Jongstra, W., Mensink, L., Goriot, C., & Regeling, A. (2023). Wat moet ik met dat prentenboek?: Aankomende leraren voorbereiden op kwaliteitsvolle interacties over tekstloze prentenboeken in de kleuterstage. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.). 36ste HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, pp. 51-56. Academia Press.

Jongstra, W., Mensink, L., Goriot, C., Veer, T., & Worst, R. (2023). Werken aan omgevingsbewustzijn met tekstloze prentenboeken in de internationale minor. Veerkracht 20(2), 8-12.

2022

Goriot, C. (2022). The relation between language balance and executive functioning in bilingual primary-school pupils. (Eds. A. Steinlen & T. Pisken), Gunter Narr Verlag.

2021

Goriot, C., Unsworth, S., van Hout, R., Broersma, M., McQueen, J. M. (2021). Differences in phonological awareness development: Are there positive or negative effects of bilingual experience? Linguistic Approaches to Bilingualism, 11(3), 418-451. doi: https://doi.org/10.1075/lab.18082.gor

Goriot, C., Van Hout, R., Broersma, M., Lobo, V., McQueen, J. M., & Unsworth, S. (2021). Using the Peabody picture Vocabulary Test in L2 children and adolescents: Effects of L1. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(4), 546-568. doi: https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1494131

2020

Goriot, C., McQueen, J. M., Unsworth, S., van Hout, R., & Broersma, M. (2020). Perception of English phonetic contrasts by Dutch children: How bilingual are early-English learners? PLOS ONE, doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229902

Van der Veen, C., van der Wilt, F., Bouwer, R., Goriot, C., Beets Kessens, A., Hofma, R., Quinten, L., & Neering, L. (2020). Eindrapport Iedereen erbij!

Goriot, C. (2020). Vroeg vreemdetalenonderwijs effectief inzetten in onderwijs. Leraar 24.

2019

Goriot, C. (2019). Engelse les voor kleuters: een goed idee? De Wereld van het Jonge Kind.

Goriot, C. (2019). Engelse les vanaf de kleuterklas: een wondermiddel voor de cognitieve ontwikkeling en de taalontwikkeling van leerlingen? School- en Klaspraktijk.

Goriot, C. (2019). Heeft het aanbieden van Engels in de onderbouw van het po een positieve invloed op de beheersing van het Engels in latere leerjaren (po, vo)? Advies voor de Kennisrotonde (NRO).

Goriot, C. (2019). Vroeg starten met Engels levert minimale effecten op. Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten.

Goriot, C. (2019). Early-English education works no miracles: Cognitive and linguistic development of mainstream, earlyEnglish, and bilingual primary-school pupils in the Netherlands. Dissertatie. Radboud University Nijmegen

2018

Goriot, C. (2018). Hoe kunnen zaakvaklessen aansluiten bij de cognitieve capaciteiten van nieuwkomers? Advies voor de Kennisrotonde (NRO).

Goriot, C. (2018). Heeft de kennis van en vaardigheid in een moderne vreemde taal invloed op het leren en gebruik van een andere moderne vreemde taal? Advies voor de Kennisrotonde (NRO).

Goriot, C., Broersma, M., McQueen, J. M., Unsworth, S., & Van Hout, R. (2018). Language balance and switching ability in children acquiring English as a second language. Journal of Experimental Child Psychology, 173, 168-186, doi: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2018.03.019

2016

Goriot, C., Bakker, J., Denessen, E., & Droop, M. (2016). Zijn de voordelen van tweetaligheid voor alle kinderen even groot? Een exploratief onderzoek naar de leerkrachtwaardering van de thuistaal van leerlingen en de invloed daarvan op de ontwikkeling van hun executieve functies. Pedagogiek, 36(2), 135-153, doi: https://doi.org/10.5117/PED2016.2.GORI

Goriot, C., Denessen, E., Bakker, J., & Droop, M. (2016). Benefits of being bilingual? The relationship between pupils’ perceptions of teachers’ appreciation of their home language and executive functioning. International Journal of Bilingualism, 20(6), 700-713, doi: https://doi.org/10.1177/1367006915586470

2023

Goriot, C., & Jongstra, W. (2023, 14-15 december). Het versterken van de taalcompetenties van aankomende leraren: Pabo-studenten voorbereiden op het voeren van oudergesprekken [Presentatie]. Implementatieconferentie Taalunie, Hoeven.

Goriot, C., Koutamanis, E., Mensink, L., & Jongstra, W. (2023, 7 juli). Pabo-studenten voorbereiden op het voeren van oudergesprekken [Paperpresentatie]. ORD, Amsterdam.

Jongstra, W., & Goriot, C. (2023, 6 juli). Leraren als leesbevorderaars: Onderzoek naar een professionaliseringsaanpak in het basisonderwijs [Paperpresentatie]. ORD, Amsterdam.

Jongstra, W., & Goriot, C. (2023, 14-15 december). De aanpak ‘Leraren als leesbevorderaars’: Aandacht voor structurele professionalisering op het gebied van actuele, rijke jeugdliteratuur [Key note]. Implementatieconferentie Taalunie, Hoeven.

Jongstra, W., Goriot, C., Bruins, B. (2023, 18 november). Maak kennis met de professionaliseringsaanpak Leraren als leesbevorderaar [Presentatie]. 36ste HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, Rotterdam.

Jongstra, W., Mensink, L., & Goriot, C. (2023, 6 juli). Tekstloze prentenboeken in kinderopvang en onderwijs: Onbekend, onbenut en onbemind? [Paperpresentatie]. ORD, Amsterdam.

Mensink, L., Jongstra, W., Goriot, C., & Regeling, A. (2023, 17 november). Wat moet ik met dat prentenboek?: Aankomende leraren voorbereiden op kwaliteitsvolle interacties over tekstloze prentenboeken in de kleuterstage [Presentatie]. 36ste HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, Rotterdam.