Samen Opleiden en Professionaliseren

Het beroep van leraar basisonderwijs is veelzijdig, betekenisvol en vraagt om professionals die vanuit kennis, kunde én passie vorm geven aan hedendaags onderwijs, vooruitkijkend en toewerkend naar wat nodig is voor het onderwijs van de toekomst. Onderwijs maak je niet alleen, daar heb je anderen bij nodig. Die anderen zijn teamleden, aankomende leraren, de collega’s van andere opleidingsscholen en opleidingsinstituten, collega’s van instellingen aanpalend aan het onderwijs, ouders en niet te vergeten de leerlingen zelf.

Het gaat bij Samen Opleiden en Professionaliseren (SO&P) om het gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen voor het opleiden en het professionaliseren van (aanstaande) leraren. We leiden breed georiënteerde en breed opgeleide professionals op, die flexibel inzetbaar zijn, samenwerken en inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en zo tegemoetkomen aan wat leerlingen nodig hebben voor hun optimale ontwikkeling. De professional weet wat hij doet, waarom hij het doet en waarvoor hij het doet.

Om die kwaliteit van onderwijs en opleiden te borgen en te verbeteren werkt Hogeschool KPZ intensief samen met een groeiend aantal schoolbesturen primair onderwijs, in verschillende erkende Partnerschappen. Bij Samen Opleiden en Professionaliseren staat het collectief leren centraal, met het leven lang leren als basishouding in een krachtige, betekenisvolle en uitdagende leeromgeving voor professionals.

Hogeschool KPZ heeft een viertal door OC&W erkende en gesubsidieerde samenwerkingsverbanden rondom Samen Opleiding en Professionaliseren (SO&P), waarin een aantal schoolbesturen participeert:

Met de volgende schoolbesturen wordt intensief samenwerkt, met als doel deze besturen aan te laten haken bij een van de bestaande partnerschappen: Aquila, BMS, OOK, PCBO Apeldoorn en VOG Apeldoorn.

Opleidingsscholen worden gekenmerkt door een professionele, lerende, transparante cultuur waarin alle betrokkenen op hun eigen terrein verantwoordelijkheid nemen en waar een ondersteunende structuur is, gericht op collectief leren. De opleidingsschool heeft een krachtige, betekenisvolle en uitdagende* leeromgeving die (aanstaande) leraren ondersteunt in het leer- en ontwikkelproces door te zorgen voor variatie in aanbod van leercontexten, begeleidingswijzen, middelen en wisselwerking tussen theorie en praktijk.

Krachtig: leeromgeving is coöperatief, interactief, interprofessioneel, doelgericht, onderzoekend en innovatief
Betekenisvol: leeromgeving creëert urgentie, eigenaarschap, contextueel leren, intrinsieke motivatie
Uitdagend: leeromgeving is horizonverbredend, verdiepend, creatief en stimuleert zelfsturing en autonomie

Het Samen Opleiden zorgt ervoor dat binnen opleidingsscholen een onderzoekende houding bestaat, waarbij een aantal scholen zich specifiek richt op het verbinden van praktijkgericht ontwerponderzoek aan schoolontwikkeling en innovatie. Dit worden de academische opleidingsscholen genoemd. Er wordt actief bijdrage geleverd aan het beïnvloeden en verbeteren van de praktijk met studenten en professionals op de praktijkplaatsen. De ambitie is om door te ontwikkelen naar onderzoeksscholen, waar een groep van docent-onderzoekers, studenten en instituutsonderzoeksbegeleiders samen met het werkveld de vraagstukken gaan analyseren, samen een evidence-informed aanpak ontwerpen, de resultaten evalueren en gezamenlijk werken aan de doorwerking en borging in de praktijk en binnen de opleidingen.

De afgelopen jaren zijn mooie resultaten behaald in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Dit heeft met name te maken met het vergroten van de kennis en handelingsbekwaamheid van de leraren op het gebied waarop de onderzoeken zich hebben gericht (woordenschat/begrijpend lezen/schrijven van teksten/portfolio/etc.).

Bekijk de aos schoolfilms: