Startersevent

4 februari

START STERKER OP DE ARBEIDSMARKT!

  • Bezoek de informatiemarkt en maak kennis diverse organisaties
  • Volg workshops en presentaties
  • Ga in gesprek met een studiecoach
  • Kom speeddaten met oud-studenten
  • Geniet van het (gratis) buffet

Voor: studenten pabo 3 en 4, studenten ad PPKE, startende pedagogisch professionals en startende leraren.

Bekijk hier het programmaboekje

 

Omschrijving van de workshops:

  1. Workshop solliciteren
    CNV
    In deze interactieve workshop gaan we de basis doorlopen van het solliciteren: van de oriëntatie tot het voeren van een sollicitatiegesprek. Zaken die we zeker bespreken zijn: Hoe zorg ik dat mijn cv opvalt?  Wat is een anti-chronologisch cv? Kan ik onderhandelen over mijn salaris? En hoe doe ik dat dan? Deze workshop geeft een vliegende start op de arbeidsmarkt!
  2. Teaching in China and expand career opportunities
    China Plus
    China Plus offers diverse working opportunities in China. It is a faraway country with a greatly different culture from the Netherlands. Because of this, working in China becomes even more exciting and memorable. This workshop is not only about the life of being a teacher in China but also the bunches of opportunities where you can grow as a person.
  3. De start van jouw carrière
    OBT
    Introductie Mobilliteitscentrum ObT gevolgd door interactie waarbij we het hebben over de start op de arbeidsmarkt.
    – waar moet je aan denken
    – Hoe presenteer je jezelf
  4. Armoede en het (ontwikkelende) brein
    Gemeente Zwolle
    Armoede is meer dan het ontbreken van luxe. Geldstress heeft impact op je brein en daardoor op je IQ, je gedrag en je functioneren. Hierdoor trekt het ook makkelijk andere problemen aan, zoals kindermishandeling, verwaarlozing en verslaving. De gevolgen van armoede werken daarnaast negatieve vooroordelen over de mensen die het treft in de hand. In elke klas zitten gemiddeld 2 kinderen die opgroeien in armoede. Zij hebben vaak veel last van de geldstress. (Her)ken jij de signalen en weet jij hoe je het gesprek aangaat? Ga in gesprek met Nathalie Rozenveld (armoederegisseur gemeente Zwolle) en Karin ter Horst (ervaringsdeskundige gemeente Zwolle).
  5. Communicatie met ouders
    AOB
    Hoe spreek je met de ouders van leerlingen uit je klas?
    Wat zeg je wel of niet?
    Hoe bereid je een tien minuten gesprek voor?
    Hoe voer je een slecht nieuws gesprek?
    Wat doe je als ouders agressief reageren?
    Contact via de digitale weg. Wat doe je wel en niet?
  6. Spanningen bij starters
    KPZ
    Als starter komt er veel op je af. Je komt meestal al snel een situatie tegen waarvan je denkt: “maar dat heb ik niet op de opleiding geleerd!” Sommige spanningen lossen zich vanzelf op als je meer ervaring hebt, maar er zijn ook spanningen die te maken hebben met jouw professionele identiteit. Dit soort spanningen lost zich vaak niet snel op, omdat ze niet alleen te maken hebben met jou als leraar/professional, maar ook iets zeggen over jouw persoonlijke waarden en overtuigingen. Met behulp van kaartjes waarop ‘bestaande spanningen’ staan gaan we in gesprek. Maak je geen zorgen; je hoeft niet het achterste van je tong te laten zien.
  7. Omgaan met druk, stress, perfectionisme en spanning
    KPZ
    Omgaan met stress doe je regelmatig. In je thuissituatie, tijdens je studie, op je werk, op straat, in contact met familie en vrienden, enz. Houdt de spanning lange tijd aan? Dan put stress je uit, demotiveert en zorgt onder andere voor: onrust gevoelens, concentratieproblemen, huilbuien, woede-uitbarstingen, negatief zelfbeeld, slaapproblemen, huiduitslag en/of hoofdpijn. Maar je stress onder controle krijgen is niet altijd gemakkelijk. We geven je tips om je stresssymptomen aan te pakken.
  8. Presentatie De leraar in zijn recht
    CNV
    Leraar in zijn recht: We gaan het hebben over de rechten en plichten als werknemer. Vaag en saai? Daar lijkt het misschien op, maar niets is minder waar! Er is veel ruimte voor jouw persoonlijke vragen rondom werk en inkomen. Vragen die zeker aan de orde komen zijn: Hoeveel ga ik straks verdienen? Wanneer heb ik recht op een vast contract? Wat is een werktijdfactor en hoe worden deze uren verdeeld? Waar moet ik op letten bij het arbeidsvoorwaardengesprek?

Delen

Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon Google Plus icon