Startersevent

5 februari

Bekijk hier het programmaboekje

 

Voor:

  • studenten pabo 3 en 4;
  • studenten ad PPKE;
  • startende pedagogisch professionals;
  • startende leraren.

Start sterker op de arbeidsmarkt!

Programma
Vrije inloop vanaf 16.00 uur

  • bezoek de informatiemarkt en maak kennis met diverse organisaties
  • volg workshops en presentaties
  • ga in gesprek met een studiecoach
  • laat je informeren over mogelijke vervolgopleidingen
  • geniet van het (gratis) buffet

Goed voorbereid solliciteren
Een goede voorbereiding op je sollicitatiegesprek vergroot je kansen om die baan binnen te slepen. Laat jouw CV of sollicitatiebrief nakijken en ontvang concrete tips en feedback! Wat moet je vooral doen en wat vooral niet? Leer jezelf beter kennen om jezelf goed te kunnen verkopen!
Je bent welkom bij de stand van CNV.

Lees hieronder meer over de presentaties

  • A. Teaching in China and expand career opportunities
    China Plus
    Teaching in China is not only about being a teacher abroad but also about discovering yourself while working in a multicultural environment.
  • B. Vind je plek in Amsterdam
    De Brede selectie
    Kinderen in Amsterdam zijn ook gewoon kinderen die willen leren, net als overal. Zij hebben behoefte aan enthousiaste en gemotiveerde leraren. De Brede Selectie biedt je de mogelijkheid om jezelf (begeleid) als leraar te ontdekken en te ontwikkelen en je eigen plek te vinden op één van de 110 openbare scholen. Dat kan met een baan, maar ook op flexibele basis
  • C. Teaching in the UK
    Prospero teaching
    Tijdens deze presentatie hebben we het over werken en leven in UK als leraar. We zullen het UK curriculum bespreken, de scholen, wat je in orde moet brengen om gesetteld te raken in het UK en de fijne mogelijkheden dat deze kans biedt. Uiteraard bieden we ook antwoord op alle vragen die de deelnemers hebben.
  • D. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
    De Stroming
    Tijdens deze presentatie gaan we o.a. in op:
    – Wat is een ontwikkelingsvoorsprong?
    – Kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong
    – Zes profielen van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
    – Signalering
    – Onderwijsbehoeften van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
    – Rol van de leraar
    – Voorbeelden voor in de eigen klassensituatie
    Daarnaast is er ruimte voor vragen
  • E. Communiceren met ouders
    AOB
    Hoe spreek je met de ouders van leerlingen uit je klas? Wat zeg je wel of niet? Hoe bereid je een 10 minuten gesprek voor? Hoe voer je een slecht nieuws gesprek? Wat doe je als ouders agressief reageren? Contact via de digitale weg. Wat doe je wel en niet?
  • F. De leraar in z’n recht
    CNV Onderwijs
    We gaan het hebben over de rechten en plichten als werknemer. Vaag en saai? Daar lijkt het misschien op, maar niets is minder waar! Er is veel ruimte voor jouw persoonlijke vragen rondom werk en inkomen. Vragen die zeker aan de orde komen zijn: Hoeveel ga ik straks verdienen? Wanneer heb ik recht op een vast contract? Wat is een werktijdfactor en hoe worden deze uren verdeeld? Waar moet ik op letten bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Wat zijn mijn rechten als vervanger?
  • G. LinkedIn
    Maandag Onderwijs Zwolle
    De eerste kennismaking met de school. Vaak gaat dat via een CV. Zo kunnen zij al jouw ervaringen lezen. Hetzelfde geldt voor LinkedIn. Anno 2018 is dit een grote netwerkbron, die jou kan helpen aan nieuwe kansen en uitdagingen. Aan de hand van onze training leren de studenten verschillende manieren hoe zij zich hier in kunnen onderscheiden. Het doel: de tools geven zodat het CV en/of LinkedIn-pagina van de student er tussen alle concurrenten uitspringt.
  • H. Interprofessioneel werken met jongeren van 10-14 jaar
    Elleke Müller, brede school Het Talent
    Op brede school Talent is de kern van het handelen vooral dat wij kiezen om jeugdhulp in
    ons preventieve kader te plaatsen, waarmee we (nog) meer kinderen een plek kunnen
    geven, minder doorverwijzing naar specialistische hulp hebben, leraren ontzorgen en beter afstemmen op de “call” die de maatschappij op het onderwijs doet. De jeugdhulpmedewerker is ons teamlid en draait mee op de vloer als expert op dit gebied. Dat geldt eveneens voor de opvang, waarmee we intensief samenwerken. Er wordt op Het Talent gewerkt in zes units, waaronder één waar hoogbegaafden voltijd onderwijs ontvangen.
  • I. De Nieuwe leraar
    Ilse Halfwerk, KPZ
    Voel je de drive dat je het onderwijs anders of eigentijds wil vormgeven, maar weet je niet goed hoe? De post-hbo-opleiding De Nieuwe Leraar is samen met het werkveld ontwikkeld om jou verder te hebben bij deze vraag. Ben je je bewust van je huidige rol als leraar en in hoeverre vind je deze passend bij je huidige onderwijspraktijk? Er bestaat gelukkig geen blauwdruk hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Dat kan immers ook niet, want elke situatie is verschillend. Daarom is de opleiding modulair opgebouwd en kan jij kiezen wat bij je past of waar je meer over wilt weten. Vanuit verschillende thema’s benader je samen de basisvragen: waarom, hoe en wat?
  • K. Pedagogisch coach
    Jorien van Heerde en Ria Colenbrander, KPZ
    Heb je de smaak te pakken en wil jij na de PABO/PPKE een verdieping geven aan je opleiding? In deze presentatie gaan we hierover met elkaar in gesprek en vertellen we je meer over de opleiding waarin de rol van pedagogisch coach en/of beleidsmedewerker centraal staat en die binnenkort
    van start gaat.
  • L. Spanningen bij beginnende leraren
    Marieke Pillen en Michelle Gemmink, KPZ
    Als je net voor de klas staat komt er heel wat op je af. Je komt meestal al snel een situatie tegen waarvan je denkt: “maar dat heb ik niet op de opleiding geleerd!” Denk aan ouders die een ingewikkelde vraag hebben, een kind met wie je maar geen goede band opbouwt of een directeur die andere ideeën heeft over ‘goed onderwijs’ dan jijzelf. Sommige spanningen lossen zich vanzelf op als je meer ervaring hebt, maar er zijn ook spanningen die te maken hebben met jouw professionele identiteit, die iets te maken hebben met de leraar die jij bent of wilt zijn. Dit soort spanningen lost zich vaak niet snel op, omdat ze niet alleen te maken hebben met jou als leraar, maar ook iets zeggen over jouw persoonlijke waarden en overtuigingen. Met behulp van kaartjes waarop ‘bestaande spanningen’ staan gaan we in gesprek over dit soort spanningen. Maak je geen zorgen; je hoeft niet het achterste van je tong te laten zien.
  • M. Digitale geletterdheid zonder computer
    Valerie Reiter, KPZ
    Digitale Geletterdheid onmogelijk zonder computer, smartphone of andere techniek? Echt niet! In deze workshop programmeer je een heuse robot van en met knutselmateriaal. Je leert over Computational Thinking door het te doen!
  • N. Gebruik je superbrein
    SuperBrein
    Iedereen heeft ermee te maken: studeren en informatie moeten onthouden voor o.a. toetsen en examens. We weten allemaal wat we moeten leren. Alleen weten de meesten van ons helaas niet hoe we het beste kunnen leren. Ik laat je zien dat je al een SuperBrein bezit en alles kunt leren en
    onthouden wat jij maar wilt. Met deze tools op zak kun je ook jouw leerlingen helpen om gemakkelijk te leren!

Delen

Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon Google Plus icon