Conferentie W & T

Wat is het? De vraag of het antwoord?
De wereld verandert snel en daarmee verandert de rol van de leraar en de eisen die we stellen aan de leerlingen. Hoe kunnen we onszelf en leerlingen beter voorbereiden op die veranderende wereld? Moeten we hen, meer nog dan nu, de juiste vragen leren stellen? Of gaat het misschien nog wel meer om het vinden van de juiste antwoorden?

Ontdek het op 1 november op KPZ.
Deelname: gratis (inclusief diner)

Wetenschap en technologie, 21st Century Skills, Onderwijs 2032…zomaar drie projecten die het onderwijs toekomstbestendig willen maken. De gedachte is: de vragen van vandaag zijn niet de vragen van morgen en de antwoorden van vandaag zijn niet de antwoorden van morgen. Leerlingen moeten meer onderzoekend en ontwerpend leren, leerkrachten moeten beter in staat zijn om die onderzoekende en ontwerpende leerlingen te begeleiden en scholen moeten hun omgeving meer dan ooit benutten.

Iedere leraar werkt aan het toekomstbestendig maken van de school. Wat kunnen we van elkaar leren? Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs?

Ontdek het op 1 november op KPZ.
Deelname: gratis (inclusief diner)

Programma

16.00 uur Opening
16.05 uur Keynote spreker
16.45 uur Masterclasses
18.00 uur Diner
18.45 uur Workshopronde 1
19.15 uur Pauze en wissel
19.30 uur Workshopronde 2
20.00 uur Afsluiting en borrel

Meld je aan

Masterclasses

Tijdens de inloop kun je een keuze maken uit onderstaande masterclasses.

1. Upcycling
De masterclass Upcycling gaat over het creatief hergebruiken van plastic afval. Met het plastic afval worden nieuwe producten en kunstwerken gecreëerd. Hierbij wordt men bewust op een speelse manier van het plastic afval probleem.

2. Social design
In de masterclass Social design gaat het om via een onderzoekende manier creatieve oplossingen te bedenken/ontwerpen voor sociale vraagstukken. Dit werkt volgens het principe van design thinking. Dat houdt in dat je op een creatieve, innovatieve en originele manier snel oplossingen ontwerpt voor problemen.

3. Kinderscience café Zabuki
Zabuki Zwolle organiseert elke maand een middag met behulp van organisaties en bedrijven voor nieuwsgierige kinderen (7-12 jr), om het beeld te veranderen dat wetenschap niet alleen leuk is voor slimme kinderen. Kinderen laten beseffen dat iedereen de wereld kan ontdekken. Dat nieuwsgierigheid een grote verworvenheid is. Kinderen laten zien dat ontdekken en uitvinden een heel leuke bezigheid is, waarmee ze hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten.
Kom langs en ontdek met ons mee en zet je in om de nieuwsgierigheid van kinderen (en het kind in jezelf) te temmen!

4. Theorie vormgeven in de praktijk
W&T blijkt in de praktijk soms een abstract begrip te zijn, waar men graag meer grip op wil hebben door daar termen aan te koppelen als vakintegratie, hogere orde denkvragen, verwondering en werkvormen (bijvoorbeeld een mysterie). Collega leraren uit de praktijk, die deelnemen aan de post-hbo-opleiding Onderwijskundig Expert Wetenschap en Technologie op KPZ, nemen je mee in het uitdagende concretiseringsproces van deze termen in de dagelijkse praktijk.

5. Speellab
Tijdens de lessenserie Speellab werken de leerlingen samen meerdere lessen aan een eigen stad. Elke leerling is verantwoordelijk voor een onderdeel van de stad. Aan het eind wordt alles samengevoegd en ontstaat er een nieuw ontworpen stad! Misschien wel een stad van de toekomst…

6. Adaptief werken bij onderzoekend leren
Door kinderen onderzoekend te laten leren, vinden zij antwoorden op hun eigen vragen. Maar niet alle kinderen in je klas hebben evenveel ervaring met deze manier van leren en ze zijn er ook niet allemaal even goed in. In deze masterclass krijg je handvatten hoe je adaptief kunt werken met je klas tijdens een onderzoekende activiteit. 



Workshops

Tijdens het diner kun je kiezen welke twee workshops je wilt volgen. Deze workshops worden gegeven door kunsteducatie Grote Broer

1. 3D printer leskist
Wil je met je leerlingen aan de slag met 3D printen? 
Leerlingen ontwikkelen in circa tien lessen hun eigen speelgoed en leren dit te 3D printen. Het speelgoed wordt gemaakt aan de hand van Plokko. Dit is speelgoed dat door ons zelf is bedacht en nu op de markt wordt gebracht.
Geschikt vanaf groep 6.

2. Speellab
In de workshop speellab worden allerlei nieuwe technieken verkend. De workshop begint met een introductie over de onderdelen van speellab waarna er vervolgens in groepjes kennis wordt gemaakt met de verschillende technieken. Denk hierbij aan de 3D printerpen, stroom geleidende verf en het door ons 3D geprinte constructiespeelgoed Plokko.
Geschikt vanaf groep 3.

3. Tekenrobot
In deze workshop wordt er met een robot kunst geproduceerd. Dit wordt gedaan via het programma Scratch. Via basisvormen wordt er geleerd hoe de tekenrobot kan worden aangestuurd. Gaandeweg worden de basisvormen veranderd en gecombineerd, waardoor er eigen kunstwerken worden gemaakt.
Geschikt vanaf groep 7.

4. Virtual reality
Tijdens de workshop virtual reality wordt een eigen virtual reality-film gemaakt. Er wordt ervaren en geleerd hoe virtual reality toegepast kan worden. De film wordt opgenomen met een speciale camera, die 360 graden in het rond filmt. De film wordt na het opnemen teruggekeken met behulp van een virtual reality bril en een smartphone.
Geschikt vanaf groep 7.

5. Sprookjesfilm
Tijdens deze workshop leer je hoe je leerlingen beeldend een verhaal kunt laten vertellen. Leerlingen ontwikkelen hun expressieve vaardigheden en maken kennis met spelen voor de camera.
Geschikt vanaf groep 1.

6. Directeuren AOS/OIS
Directeuren worden verwacht om tijdens één workshopronde aan te sluiten bij de bijeenkomst onder leiding van Edith ten Berge.